13 října 2013

Malta - 1.den (Birgu)

Přímý let z Prahy probíhal v pohodě a na jediném místním mezinárodním letišti jsme přistáli ve 23:45. Protože do letadla dodaly cestující i cestovky, tak jsme poprvé v životě po přistání zažili potlesk. Doteď jsem o tom jen četl.
Všichni jsme vystoupili na letištní plochu a došli si k zavazadlům pěšky. Cesta byla krátká a ve 24 stupních příjemná. Po vyzvednutí zavazadel už na nás čekal domluvený odvoz. Pán domu, kde spíme první tři noci. I když si myslím, že u nich doma vládne jeho manželka.
Ubytování se jmenuje "The Burrow Host Family Bed & Breakfast". Objednáno přes booking.com (60€ za noc). Máme jediný pokoj se samostatnou koupelnou (v přízemí). Ostatní pokoje v patře mají koupelnu sdílenou. Dům je kamenný a byl postaven už v 15.století. Majitelé ho v posledních letech upravili do podoby malého penzionu. V domě žije s rodiči jejich pět dětí od asi dvou do sedmnácti let. Je tu tedy docela živo.
Náš pokoj má odhadem minimálně 30 metrů čtverečních.

Ráno nás kolem 6.hodiny probudili kohouti. Jako na vesnici. Ale je tu klid - neslyšíme jediné auto.
Po snídani bylo v plánu představení In Guardia Parade ve městě Vittoriosa (Birgu). Na Maltě má spousta míst dvě jména. Když píšu město, tak jsme tam šli pěšky asi dva kilometry. Jedná se o jedno z historických opevněných měst na výběžku v moři. Je tam dům na domu, zeleň téměř žádná. Hodně se tam teď za přispění EU staví a rekonstruuje.
Představení In Guardia Parade je rekonstrukcí měsíční přehlídky vojska, po které nejvyšší správce vyplácel mužstvu a velitelům gáži. Takže se tam pochoduje, šermuje, střílí z mušket i děl. Koná se jen v neděli a je potřeba se podívat na konkrétní datum. Protože v létě je přestávka.

Japonská výprava nemohla chybět

Ještě jsem manželku donutil nechat se vyfotit s jedním z protagonistů a pokračovali jsme dál v prohlídce Birgu. Teplota jistě dosáhla 30 stupňů, jak nás předpověď varovala. Ani podle místních není takové teplo v tuto dobu běžné.
Zašli jsme i do jednoho z mnoha kostelů. Pak následoval prohlídka Paláce inkvizitora a na stejnou vstupenku jsme se dostali i do Maritime muzea.
Obojí bylo pěkné. V inkvizitorském paláci je umístěno také muzeum etnografie. A jsou tam například nejrůznější betlémy z celého světa. Slovenský tam je, ale český chybí.
Je tam třeba i japonský

novozélandský

nebo americký

Mně se ale nejvíc líbil betlém z Chile

Chtěli jsme jít ještě do pevnosti na úplné špičce Birgu., Ta je bohužel v rekonstrukci. Tak jsme si alespoň z mola prohlédli neskutečně krásné moderní jachty v přístavišti. Pak už jsme to obrátili zpět k domovu.
Jen jsme si chtěli koupit něco k jídlu a hlavně vodu. To je v neděli ve tři odpoledně těžko řešitelné. Jsme z domova zvyklí, že v okruhu jednoho kilometru máme tři prodejny otevřené od rána do večera. To tady opravdu nehrozí. Ale nakonec jsme uspěli.
Ještě jeden moderní kostel

Zítra máme namířeno do hlavního města Valetta a pozdě odpoledne si jedeme na letiště pro auto.