24 března 2019

Den 6. - Od rána až do večera za Ježíškem

Dnešní vstávání bylo nejnáročnější z celé cesty. Manželka ale zvládla 05:00 bravurně. Přivstali jsme si kvůli východu slunce (5:40) a osvětlení Chrámové hory. Na místě "kupodivu" nebyli žádní turisté, takže jsme mohli zkoušet nejrůznější fotomísta na Olivetské hoře.

Na Olivetské hoře je ohromný židovský hřbitov.

Po asi hodině pozorování, jak sluníčko osvětluje Staré město, následoval přesun do Betléma. Ten je zařazen do zóny A, tedy pro nás autem problematický. Přijeli jsme jen k Checkopint 300 a na izraelské straně jsme ho nechali. Pak jako pěší jsme si vyzkoušeli průchod přes hranice. Je to dost depresivní. I když jsem naštěstí nikdy nebyl ve vězení, tak ten pocit to ve mně vyvolalo.
Nejprve silně pancéřovaná strážní budka, kde s námi komunikovali vysílačkou, protože informační okénko by bylo nebezpečné.

Pak průchod odpudivou budovou s kontrolami. Byla sobota, tak jsme potkali jen pár lidí a vše probíhalo, pro nás, bez prohlídky čehokoliv.

Dlouhé výstupní a vstupní koridory už na palestinské straně

Nakonec taxi stanoviště. V Betlémě využívají takřka výhradně naše škodovky.

Nadešel očekávaný souboj. Okamžitě jsme byli atakováni nabídkami - třeba neodolatelná za 100$ za jízdu oběma směry a čekáním na místě. Trasa zhruba 2x 3 kilometry. Neustále jsem opakoval, že chceme odvézt jen jedním směrem a že jsem ochoten jim dát 5$. Jinak raději jdeme pěšky. Za trvajícího pokřikování jsme šli směrem do města. Asi po 100 metrech přišla jiná, podstatně menší, skupinka taxikářů s už přijatelnou nabídkou. Za 100 šekelů (600Kč) to samé. S ohledem na přece jen trochu riziko samostatného pěšího pohybu, jsem na nabídku přistoupil. Jak jsme šli k autu, začalo neskutečné hulákání ze strany těch prvních neúspěšných řidičů. Až jsem se bál, že těm našim něco udělají. Naštěstí to byl jen křik. Mladý řidič byl v pohodě. Za hodinu a půl v Betlémě mi cena přišla odpovídající.
Během cesty nám říkal o rodině. Jako ženatý může kdykoliv procházet na izraelskou stranu, ale děti nemohou. Protože jsou potenciální hrozbou.
První zastavení bylo v kostele na jehož místě se měl Ježíš narodit.

Bohužel v jeskyni pod oltářem probíhala bohoslužba, která měla trvat ještě přes hodinu. Tak alespoň vstup do ní

Druhou zastávkou byla Mléčná jeskyně, kde údajně při kojení Ježíše ukáplo mateřské mléko na zem a skála zbělala.

Posledním betlémským zastavením byl Banksy a graffiti.
Banksyho obchod

Původní kresba Trupmpa už je upravená

Kousek od něj je ikona palestinských bojovníků - teroristka a únoskyně letadel Leila Khaled

Tady je vidět, že úhel pohledu na stejnou věc je naprosto odlišný. Terorista vs. idol.

Pak už jen zpět na hranice, kde jsme kolem taxikářů prošli bez povšimnutí. A úspěšný průchod zpět do Izraele. Stačilo ukázat pasy a ani jsme nemuseli dávat zavazadla do rentgenu. V hotelu jsme byli kolem desáté. Protože ráno bylo náročné, tak proběhl několikahodinový ležing.
Odpolední plán byla návštěva Davidovy věže a přechod po hradbách Starého města - Ramparts walk
Nejprve jsme museli projít přes Staré město k Jaffa gate.

Vnitřek Davidovy věže

Začátek procházky po hradbách - severní část

Po sestupu z hradeb u Herodovy brány jsme ještě měli čas na Getsemanskou zahradu, kde byl Ježíš zatčen a kde proběhla jeho poslední večeře. Některé olivovníky údajně pamatují Ježíše.

Lví branou jsme prošli zpět do Starého města. Těch kostelů a míst spojených Ježíšem je mnoho.
Tady měl být uvězněn

Už se stmívalo a probíhala očista. Během dne je tady velký nepořádek, ale pak najedou uklízecí čety a připraví uličky na další den.

Poslední aktivitou byl audiovizuální program Night Spectacular v Davidově věži. Tady jsme se setkali s ruským nadřazeným chováním. U vstupu jsme byli mezi prvními skoro hodinu před začátkem představení. Tak jsme se opřeli o zeď a čekali. Postupně přicházeli další návštěvníci a spořádaně se řadili do fronty. Když tam bylo asi dvacet lidí, tak se před všechny postavily dvě Rusky se slovy "My byly pěrvyje". Po chvíli k nim dopředu dorazily děti a pak se o stejné snažili pánové. Zeptal jsem se, co to znamená "pěrvyje" když před námi tam stála opřená jen jedna dvojice úplně jiných lidí. Prý tam byli už před šestou a odešli :-). Taková obrácená, možná až zvrácená, ruská logika. I přes tuto připomínku starých časů jsme si promítání užili.