19 srpna 2011

Den 1. (18.8.2011) - Praha - Istanbul


Plán :
Hlavně klidná a rychlá přeprava na místo
Odpolední seznámení s Orientem


Ujetá vzdálenost : 0 km
Doba jízdy : 0 hod
Ubytování : dvě noci v Sarnic Boutique Hotel
Cena 76$ / noc v třílůžkovém pokoji. Zakoupeno přes hotels.com už v listopadu 2010.
Využil jsem krátkodobou akci se slevou 20% a k tomu ještě bonus 69$ nastřádaný v hotels.com z loňska. Standardní cena je 130€ za noc. Dost dobrá koupě.

----------------------------------------------------------------
Realita :
Dnešní den začal vlastně už včerejší překvapivou e-mailovou zprávou z půjčovny automobilů CIZGI :
"Dear xxx;

Your reservation has been confirmed.

In TIME SPECIFIED Doblo, Dizel IS NOT APPROPRIATE.

RECOMMENDED FOR YOU FORD JOURNEY.

IF YOU ACCEPT, PLEASE E-MAIL WITH THE REPLY GIVEN APPROVAL.

İt is 10 people all 700€"

Bez jediného slůvka omluvy mi oznámili, že auto objednané loni v listopadu není a že mi velkoryse nabídnou velkou obludu se spotřebou tanku. A navíc jen za pouhých 180€ navíc. Napsal jsem jim mail, že když se neozvou do 15:00, tak rezervaci zruším. A hned jsem začal řešit náhradní auto.
A to jsem se před měsícem ptal, jestli je rezervace v pořádku. Tehdy odpověděli, že samozřejmě.
Zatím jsem podobnou situaci nezažil, ale co jsem četl, tak s blížícím se termínem odběru auta má cena pronájmu růst.
Nakonec jsem zvolil http://www.arguscarhire.com/. Tam byl vůz kategorie Ford Mondeo za 622€ na 14 dnů a jako bonus další řidič zdarma. Po platbě mi přišlo potvrzení, že z Mondea se stal vůz kategorie Renault Megan sedan v půjčovně Budget. A má dokonce mít automatickou převodovku. Přímo přes stránku půjčovny Budget by stejné auto stálo o 120€ víc a ještě bychom museli platit řidiče navíc.
Protože se z Cizgi neozvali, tak jsem rezervaci skutečně zrušil. Neozvali se ani potom. Vřele tedy nedoporučuji jejich služby.
Aby to ještě nebylo úplně jednoduché, tak mi dnes z nové půjčovny poslali e-mail z oddělení podvodů. Abych se jim ozval, že mi jinak mohou rezervaci zrušit :-(.
Ještě, že jsem si před cestou opět zprovoznil VoIP. Mobilem se spojím přes místní WiFi a voláme za směšné peníze po světě.
Nejprve jsem volal do Citibank v Praze jestli tu platbu z nějakého důvodu odmítli. Naštěstí ne (5:43 min za 1,71Kč). Potom jsem volal na hotline půjčovny do Polska (9:30 min za 2,85Kč) a tam jsem objednávku (doufám) dořešil. Milý T-Mobile proč bych ti měl platit nekřesťanské peníze. Obzvlášť tady v muslimské zemi :-).
Takže už jen doufám, že v sobotu něco pojízdného a prostorného dostaneme.

No a teď konečně k dnešku. Tady naštěstí žádné další nemilé překvapení nepřislo. Prague Airport Transfer zafungoval spolehlivě. Letadla letěla tak rychle, že jsme v Istanbulu přistáli o deset minut dříve. A ještě jsme si před přistáním "užili" asi 15 minut okružního letu nad Marmarským mořem.

Pasová kontrola proběhla bez problémů, zavazadla dorazila také kompletní. Na letišti už čekal domluvený řidič z hotelu. Chvíli jsme ještě čekali na "ruskou trojku". Ti přiletěli asi půl hodiny po nás a řidič je vezl do našeho hotelu.
Cestou nám řidič ukázal, že se tady jezdí trochu jinak. Čistá červená na semaforu se někdy bere jako skoro oranžová. A kdo má větší auto a víc troubí, tak se v zácpě pohybuje rychleji. Až na to troubení trochu drsnější Praha.
Jízdu jsme přežili ve zdraví. Hotel vypadá slušně. Má tuším 3,5 hvězdičky. Ve srovnání s Amerikou bych to viděl tak na 2,5. Rozhodně je ale čistý a voňavý. Na recepci nám dali základní informace o okolí a nabídli prohlídkové trasy za příjemných 65€ za osobu. To určitě bude bez nás. Ale Rusové vypadali, že je to zaujalo.
My jsme vynechali i nabídnutý welcome drink a vyběhli jsme ven. Bydlíme hned za Modrou mešitou. A za pět minut jsme byli v té nejturističtější oblasti. Vyměnili jsme první eura (kurz 2,51 TL) a šli je utrácet.
Nejdřív jsme si museli dát kebab. Tady jsou z turistů buď zblblí nebo se jen snaží víc jen vydělat. Do pita chleba nám dali maso se zeleninou. To jsem čekal. Ale on přihodil ještě smažené hranolky.

Tady je frajer :


Pak jsme zamířili do muzea (bývalého křesťanského kostela později přestěvného na mešitu) AyaSofya. Vstup do téhle skutečně monumentální stavby je za 20TL. U vchodu je rentgenové kontrola a nesmí se tam se stativem. Ani můj skládací neprošel, tak mi ho tam schovali.
Uvnitř je to opravdu cítit historií.





Právě probíhá Ramdán. Muslimové nesmějí jíst od východu do západu slunce. To znamená, že v restauracích a stáncích přes den kromě pár turistů nikdo nic nekupuje. Všichni čekají až zapadne sluníčko a muezzini ohlásí konec půstu. Četli jsme o tom, že se nejprve všichni pomodlí a pak začne hostina. Tady se na připravovali velké rodiny dlouho v parcích a zabírali nejlepší místa na trávě, lavičkách i v restauracích.



Taky jsme četli, že typickým tureckým nápojem je čaj. To tady asi úplně neplatilo. Typickým nápojem byla čistá voda v PET láhvi, případně místní Cola, Fanta apod.



Pak se trochu setmělo a začali se ozývat halekačky z mešit. V tu chvíli jsme v okolí rozhodně neviděli nikoho kdo by se věnoval modlitbě. Všichni se začali více či méně cpát a pít. Já se jim moc nedivím.



Mezi minarety nad Modrou mešitou se rozsvítil nápis.

Po parku začali pobíhat prodejci nejrůznějších věcí, vodotrysk v parku se zabarvil světlem a bylo tam moc příjemně. My jsme si to chvíli namířili zpátky do hotelu. A ještě jsme se stali aktéry známé zmrzlinové hry s prodavačem.



Vyzkoušel jsem i první pokus o smlouvání. Naštěstí neúspěšný - odešel jsem. Protože stejnou věc (náprstek) jsme potom jinde koupili za čtvrtinovou cenu i bez smlouvání (jen za 1 TL).
Celkově je tu příjemně a lidé jsou zatím velice milí.

Žádné komentáře:

Okomentovat