Na rok 2017 jsme si naplánovali cestu na kontinent, který zatím známe jen z východního (Japonsko) a západního (Turecko) konce. Všechno mezi tím je pro nás dosud nepoznané. Takže příští rok vzhůru do Asie.
Jako obvykle se manželka bránila už známými 3D argumenty (dlouhé, drahé, daleko). Ale neubránila. Mezitím prozradila co by chtěla vidět, kdyby tam tedy jela. Takže dvě velké stavby Velká čínská zeď a Taj Mahal udělaly základní rámec trasy. Do těchto okrajů jsem naplánoval zbytek podle mého gusta. Zároveň jsem chtěl minimalizovat počet letů (už přece jen stárneme) a maximalizovat zážitky. K tomu ještě zbývalo doladit záležitosti ohledně vstupních formalit (víza). Ta jsou potřebná do obou krajních zastávek = jak do Číny, tak do Indie. Pro Indii stačí elektronická žádost, ale ne dříve než 34 dnů před příjezdem. Do Číny je to složitější. Při požadavcích na podklady pro turistické vízum jsem se zároveň pobavil i vyděsil - bod 5. (a) pracující: originál potvrzení o zaměstnání + souhlas zaměstnavatele s čerpáním dovolené. Komunismus v plné síle.
Na moje e-mailové dotazy poslané na čínské velvyslanectví nepřišla žádná odpověď. Dokonce jedna z adres uvedených na stránce ambasády už neexistuje.
Naštěstí ale pro vybraná čínská města, a při splnění dalších požadavků, existuje možnost bezvízového pobytu na 72 hodin. To nám musí stačit.
Takže naše vzdušná cesta pro rok 2017 vede po trase :
Peking - Čína (3 noci)
Hong Kong - Čína, která se pro bezvízový pobyt v Pekingu naštěstí nebere jako Čína (4 noci)
Kota Kinabalu - Borneo, Malajsie, stát Sabah (7 nocí)
Kuching - Borneo, Malajsie, stát Sarawak (5 nocí)
Kuala Lumpur - Malajsie (7 nocí)
Dillí - Indie (4 noci)
Kromě uvedených zemí ještě navštívíme i městský stát Singapur.
Naopak malý stát na Borneu (Brunei) jsem po průzkumu dopravních možností vzdal. To by bylo nejméně na dva celé dny. Až tak moc zajímavostí v téhle přísné islámské monarchii není. Stejně tak se nepodíváme ani z Hong Kongu do Macaa. Dovolená nejsou dostihy. Alespoň ne každý den :-).
Vhodný termín pro dovolenou jsme zvolili od 18.3 do 18.4.2017. Jsou v tom velikonoční svátky a já tedy ušetřím dva dny dovolené.
Nákupy letenek jsem začal samozřejmě tou nejdelší trasou Praha - Peking / Dillí - Praha.
Jako nejvhodnější dobou odletů i příletů, celkovou délkou letů, a v tu dobu i cenově, vyšla jedna z nejlepších leteckých společností Turkish Airlines. Dva týdny před nákupem letenek došlo v Turecku k neúspěšnému pokusu o převrat. My tam budeme jen pár hodin při přestupech, takže politická situace by nás neměla nijak ovlivnit.
Letenky jsem našel nejlevněji na portále KissAndFly. Ten jsem vůbec neznal a hodnocení na internetu nebylo nejlepší. Ovšem ušetřených 50€ mi přišlo zajímavé. Moje kreditka (tehdy ještě stále Citi) s 3D ochranou mi nalila do žil dost adrenalinu na mírný risk. Všechno zafungovalo bez nejmenšího problému a letenky jsem měl během několika minut v e-mailu.
Cena jedné letenky vyšla na 12012Kč, teď už je cena víc než dvojnásobná.
Hned potom jsem začal kupovat další letenky. Většina z nich je od nejlepší nízkonákladové letecké společnosti světa Air Asia.
Peking - Hong Kong = Air China (letí se se společností DragonAir) 4610Kč/ks
Hong Kong - Kota Kinabalu = Air Asia 2339Kč/ks
Kota Kinabalu - Kuching = Air Asia 828Kč/ks
Kuching - Kuala Lumpur = Air Asia 850Kč/ks
Kuala Lumpur - Dillí = Air Asia v nadstandardním lehacím provedení za promo cenu 4800Kč/ks
Vzápětí následovaly rezervace ubytování a aut.
Jen v rychlosti. Pro ubytování jsem využil hotels.com, booking.com a nejvíc agoda.com. Ta nabízí lepší ceny při rezervaci přes mobilní aplikaci než přes normální webovou stránku. Kromě toho jsem zarezervoval i dvě noci v NP Bako na Borneu.
Auto budeme mít na každé zastávce v Malajsii. Tři pronájmy a každý přes jinou společnost. Všechny vozy kategorie Economy / Compact s automatickou převodovkou. V Malajsii se jezdí vlevo.
Kota Kinabalu = Avis (přes Rentalcars) 5263Kč / 7 dnů
Kuching = Green Matrix napřímo 3400Kč (572MYR) / 4 dny
Kuala Lumpur = Europcar napřímo 5700Kč (953 MYR) / 8 dnů
Právě jsem v procesu registrace účtu u indických drah, abych mohl objednat lístky na cestu z Dillí do Agry (Taj Mahal) a zpět. Už podle dosavadních informací bude cesta indickým vlakem zážitek s nejasným výsledkem. Průměrné zpoždění se tady obvykle na minuty nepočítá.
Co bychom tedy, kromě jiného, měli na naší asijské cestě vidět :
Velkou čínskou zeď poblíž Pekingu
mrakodrapové velkoměsto Hong Kong
orangutany v záchranné rezervaci
nosaté opice v NP Bako
supermoderní a superčistý Singapur
turisty přeplněný Taj Mahal