17 dubna 2015

Madeira - den 4.

Dnešní vstávání mělo drobnou změnu. Vzbudil mě až budík v 5:55, což je můj standardní čas během roku. Přece jen už je únava trochu znát a tělo si žádá trochu regenerace. Co se nezměnilo, bylo buzení manželky kolem 7:30.
Plány vymýšlíme až ráno, jak si náš tělesný stav poručí. Dnes jsme se nechtěli fyzicky moc zatěžovat, ale nakonec to bylo trochu jinak.
Po snídani, těsně po deváté hodině, jsme vyrazili na levádu PR16 (Faja do Rodrigues), která začíná na protějším kopci. Přeprava byla tedy rychlá. Katalogová délka je 3,9km (x2) a je to téměř po rovině. Obtížnost 1/3.
Na ceduli byl druhý název levády Ribeira do Inferno. To bude asi neco s peklem :-).

Pro nás byla leváda zajímavá prvními tunely na cestě. V nich je nezbytné mít baterku. Já bych k tomu dodal dobrou baterku. Je totiž potřeba koukat pod nohy, nahoru i na stěnu. Strop může být hodně nízko a stěny občas trochu víc vykukují do úzké cestičky. Já jsem (při mých rozměrech) šel většinou bokem. Oba jsme měli od dx.com dobíjecí LED svítilnu na ruční pohon. Dalo se, ale svítilo to hodně slabě.
Leváda je evidentně více „průmyslová“. Je to betonové koryto o dost širší a vyšší než většina, kterou jsme zatím viděli.

Zase byly nízko mraky

Ovšem u tunelů už to zajímavější bylo. První tunel vypadal jak díra do medvědí nory. A byl poměrně krátký (30 metrů ?)

Druhý tunel už byl délkově zajímavější (200 metrů ?).

To ještě s trochou sebezapření šlo.

Pak jsme u vchodu do posledního tunelu zjistili, že zbývající zhruba kilometr je tvořený tunelem o délce odhadem 700 metrů. Na konci byl vidět jen malý světlý bod.
Ale vstupní brána "do pekla" byla krásná. Dokonce při sluníčku byla v padající vodě krásná duha.

Za tunelem mělo být jen asi 150 metrů něčeho v tu chvíli už pro nás nezajímavého. "Zbaběle" jsme se dali na ústup. Samozřejmě, že jsme museli ty dva tunely projít i zpět.

K autu jsme se vrátili před polednem. Fyzicky jsme se cítili dobře. Padlo rozhodnutí, že dáme dnes ještě jednu levádu. Jednu z těch vůbec nejslavnějších PR6 (Levada das 25 Fontes e Risco). Kolem parkoviště u jejího startu jsme jeli už v úterý při neúspěšné snaze projet silnicí R110.
Čekalo nás tedy přes 40 kilometrů na náhorní plošinu. V tomto místě začíná asi celkem pět různých tras. Parkoviště tedy bylo docela plné aut. Leváda 25 Fontes má délku 4,6km (x2) a převýšení kolem 400 metrů. Obtížnost 2/3. Pro nás byla nová jednak tím, že se začíná klesáním k cíli a končí výstupem zpět na parkoviště. Navíc první dva kilometry vedou po asfaltové silnici.

Ta je využívána taxislužbou k převozu „mrtvých a raněných“, kteří nezvládnou návrat po asfaltce do slušného kopečka.

Tady končí asfaltka

a zbytek trasy je až na výjimky dlážděný velkými kameny.

Podobných příjemných míst na chození tato leváda mnoho nemá

Na cestě je i slušná porce schodů. Jsou tam i části kde projde na šířku mezi levádou a ochranným lanem jen jeden člověk. O to více je tam ovšem turistů.

Zatím to byla nejvíc turisticky vytížená leváda, kde jsme byli.
Co nás docela udivuje, je množství Francouzů. Němce a Angličany jsme čekali. Ale Francouzů je na levádách snad polovina. Dvoje Francouze máme i v našem B&B.
Na konci trasy je vodopád a krásné jezírko.

Manželka, jako jediná z přítomných, tam po kolena vlezla.

Dnes jsme udělali i slušný sportovní výkon. Cestu nahoru jsme zvládli v čase delším jen o 3 minuty oproti cestě dolů. A celkově (bez započítaného odpočinku v polovině) za 2 hodiny a 37 minut.
Poprvé jsme brali benzín. Cena za litr 1,51€ je proti cenám u nás neskutečně vysoká. Na Madeiře asi zlevnění ropy ještě nezaznamenali.
Po návratu z dnešního náročného výletu jsem si ještě zaplaval v zahradním bazénu. Voda měla odhadem 16 - 18 stupňů. A bylo to super.

Dnešní naměřené hodnoty :
Sport Tracker
PR16 - Levada Faja do Rodrigues
8,9km (nahoru 4,8km za 1:12, zpět 4,1km za 0:50)
40m převýšení

PR6 - Levada das 25 Fontes e Risco)
10km (dolů 5,2km za 1:17, zpět 4,8km za 1:20
Převýšení 720 metrů (asi zase přehání), odhad reality 450 metrů

Apple Health (za celý den)